Taipei, Sydney en de eerste 1500 km - Reisverslag uit Geelong, Australië van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu Taipei, Sydney en de eerste 1500 km - Reisverslag uit Geelong, Australië van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu

Taipei, Sydney en de eerste 1500 km

Door: Natasha

Blijf op de hoogte en volg Natasha

20 Maart 2015 | Australië, Geelong

Hallo allemaal,

Sorry dat jullie nu pas weer wat van ons horen! We hebben helaas heel slecht internet hier in Australië. Er is heel vaak geen mobiel bereik hier en bijna nergens gratis Wifi. Het schrijven van deze blog gaat dus helaas wel wat moeilijker…

Op dinsdag 3 maart zijn we vertrokken uit Thailand, na een laatste paar dagen heerlijk relaxen op Koh Lanta. Na drie uurtjes vliegen kwamen we aan in Taipei, wat de hoofdstad is van Taiwan. Aangekomen op het vliegveld viel ons gelijk al op dat het heel anders is dan Thailand. Alles is veel westerser, schoner en je ziet goed dat het een redelijk rijk land is. Ze zijn hier ook totaal niet gewend aan toeristen. Wij liepen in de stad bijna als enige niet-Aziaten rond, en we werden dus ook de hele tijd aangestaard, vooral ik met m’n blonde haar.
Het zoeken naar het hostel vanaf het busstation was even heel moeilijk, met bijna alles alleen maar in het Chinees, maar gelukkig zag een Taiwanese jongen ons klungelen met een kaart, en hij bood zomaar aan om ons naar ons hostel te brengen! Dat ‘even’ werd ruim een halfuur, dus dat was wel heel aardig.

De drie dagen daarna heel veel gezien en bekeken in Taipei. We hebben een aantal Chinese tempels bekeken, een memorial hall en we zijn naar de dierentuin van Taipei geweest, waar wij als studenten voor minder dan een euro naar binnen konden! Dit was een hele mooie en grote dierentuin, met veel aparte dieren, waaronder een panda! Die leven nog maar in een aantal dierentuinen in de hele wereld, dus dat was wel bijzonder. Na de dierentuin zijn we met een gondel de bergen ingegaan, waarvandaan je een prachtig uitzicht had over de hele stad.
De laatste dag zijn we naar de Taipei 101 geweest, deze toren is 508 meter hoog en staat op nummer vijf van hoogste gebouwen ter wereld! En hoog, dat was het zeker…. Maar wel echt een mooi uitzicht, al was het een beetje bewolkt, aangezien het nu winter is in Taipei. Maar al is het winter, echt koud wordt het niet, het was alsnog de hele tijd rond de 20 graden.

Vrijdagavond vlogen we naar Sydney, wat weer aardig lange zit was. Maar voordat we eindelijk het vliegveld uit waren… Dat duurde bijna nog langer dan de hele vlucht. Eerst moesten we door de paspoort controle, wat met een visum ook lang duurt, en daarna moesten we nog langs de border security, omdat we met onze wandelschoenen, en ook met onze gewone schoenen, door de jungle in Thailand hadden gelopen, en dat mag niet zomaar Australië in. Dus een hele aardige mevrouw heeft onze vier paar schoenen nog even grondig schoongeboend, heel fijn haha.
Ons hostel in Sydney bevond zich midden in de stad, vlakbij Darling Harbour, en maar een paar kilometer van het Opera House vandaan. Het hostel was super groot, er zat een bar naast het hostel en we sliepen op een zaal met tien bedden, dat betekende dus weinig slaap. Elke avond gingen er wel een aantal van onze roommates stappen, dus die oordoppen waren wel nodig :)

In totaal zijn we zes dagen in Sydney gebleven. De eerste twee dagen veel rondgelopen door de stad, naar Darling Harbour, de Sydney Harbour Bridge, het Opera House en de Royal Botanic Gardens.
De derde dag zijn we naar Bondi Beach geweest. Het was een perfecte stranddag, lekker dertig graden en zonnetje, heerlijk dus. En we moesten ons bruine kleurtje natuurlijk wel behouden haha.
We werden wel vermaakt op het strand, want op een gegeven moment toen wij lekker op het strand lagen, ging er een alarm af. Opeens ging iedereen het water uit, jetski ging het water op, helikoper kwam boven het water cirkelen en ze gingen ook filmen (voor Bondi rescue). Wij snapten er helemaal niks van, en zijn even later ook weer gewoon gaan zwemmen, hoorden we die avond in het hostel dat er haaien waren gezien! Oeps…

Die dag daarna hebben we een regeldagje gehouden, in de lonely planet eens opgezocht waar we allemaal heen willen rijden de komende weken en we hebben een prepaid kaartje gekocht, wat voor ons het internet en bellen wat goedkoper maakt. Dus mensen, we hebben een nieuw Australisch nummer voor de komende weken!
Op onze een na laatste dag zijn we met de boot naar Manly gegaan, dit ligt vlakbij Sydney en is een halfuurtje varen. Hier heb je ook een strand wat aan de oceaan ligt, net als Bondi.
Voor mij was dit extra leuk, omdat ik op mijn zevende, hier een paar maanden heb gewoond met m’n ouders en zusje. Hier hebben we een paar uurtjes rondgelopen en herinneringen opgehaald. Voor Ivar was het ook heel leuk om te zien waar wij nou die tijd gewoond hadden. Daarna hebben we nog een paar uurtjes op het strand gelegen. Die avond zijn we lekker gaan stappen samen met onze roomies, het was ten slotte al bijna onze laatste avond…
De laatste dag waren we zo brak dat we alleen maar in bed hebben gelegen. :)

Vrijdag 13 maart mochten we dan eindelijk onze camper ophalen! Dat was nog een heel gedoe, want nadat we onze camper toegewezen hadden gekregen, alles hadden schoongemaakt en hadden uitgepakt, deed onze radio het niet en kregen we een nieuwe camper. Dus wij alles overzetten, en eerst snel even schoonmaken, kwam die vrouw naar buiten rennen dat dit toch ook niet de goede camper was… Dus uiteindelijk drie keer onze spullen ingeruimd. We kregen wel een fles wijn als goedmaker :)

Het is een super leuk, klein busje eigenlijk. Aan de achterkant kun je de klep opendoen, en daar is ons keukentje met koelkast en we hebben een gasstelletje. Binnenin is er een bank, die je ’s nachts kan ombouwen tot bed. En een tv, alleen hebben we tot nu toe nog maar twee avonden bereik gehad. En wat is het fijn om eindelijk weer die backpack uit te pakken zeg!
Alles is heel klein, maar wij zijn gelukkig niet zo lang, dus dat scheelt. En zoveel binnen zitten we toch niet, je leeft voornamelijk buiten.

Allereerst zijn we naar Canberra gereden. We zijn niet echt in de stad geweest, we zijn alleen door de staat Canberra heengereden. Eerst was het rijden wel even wennen, ze rijden links hier in Australië, het stuur zit dus rechts, en het schakelen moet met links. Ook de richtingaanwijzer en ruitenwisser pookje zitten precies omgedraaid. Maar na een paar dagen ben je er helemaal aan gewend en zelfs ik heb al een aantal keer gereden, en dat is heel wat, in zo’n groot busje met mijn rijangst!
Vanaf Canberra zijn we richting de Snowy Mountains gereden, die nu natuurlijk niet besneeuwd zijn, maar in de winter wel. Gelijk de derde dag maakten we de fout dat we niet goed hadden gecheckt wat voor weg het was, en toen hebben we bijna veertig kilometer op een onverharde weg gereden, met heel veel kuilen, nou dan gaat zo’n campertje wel op en neer… Gelukkig is ons servies nog heel.

In het plaatsje Cooma, aan het begin van de Snowy Mountains, hebben we ons koelkastje weer een nachtje opgeladen, en toen konden we er weer een paar nachten tegenaan. We hebben maar ongeveer één keer in de vier of vijf dagen stroom nodig, dan is de koelkast batterij leeg. De andere dagen kamperen we eigenlijk altijd op bushcampings in een National park. Dit zijn vaak hele mooie en grote plekken, waar het altijd heel rustig is en hele mooie natuur. We hebben al een paar nachten helemaal alleen gestaan. Ook zijn deze campgrounds heel goedkoop en soms zelfs gratis! Veel leuker dus dan de normale campings. Daarnaast mag je op de meeste bushcampings ’s avonds een kampvuurtje maken, en dat vind Ivar wel heel erg leuk om te doen! En ik ook, lekker warm. :)
Vanaf Cooma zijn we echt de Snowy Mountains ingereden, een hele mooie route, dwars door de bergen, met veel steile weggetjes en haarspeldbochten. Die nacht hebben we gekampeerd in Kosciusko National park, op een heel groot open veld dat uitkijkt op de bergen, maar wat het echt bijzonder maakt: met honderden wilde kangaroe’s om ons heen! Echt heel gaaf. Eerst hielden ze wel een beetje afstand, maar toen we gingen koken waren ze toch wel heel nieuwsgierig en aten ze bijna het eten van onze borden haha. En als ze zo dichtbij komen zijn ze toch wel heel groot! Maar de doperwtjes die we over hadden, vonden ze wel lekker!

Vanaf de Snowy Mountains zijn we naar Melbourne gereden. We hebben twee nachten op een campground gestaan, anderhalf uur van Melbourne. Dat was lekker goedkoop en nog mooi kamperen ook. We zijn twee dagen in Melbourne geweest. Gelijk na de afslag hadden we het geluk dat we een parkeerplaats vonden voor maar 0,80 cent per uur, wat ook maar op tien minuten lopen van het centrum af lag. Melbourne is een hele mooie stad, met veel hoge en moderne gebouwen. Ook is het een beetje een kunstzinnige stad, je ziet veel creatieve gebouwen. Sinds een paar maanden is er in een centrum van de stad een ‘free tram zone’, wij hebben dus twee dagen lang gratis met het OV door de stad gereisd.
De eerste dag zijn we in de circle tram gestapt. Dit is een tram speciaal voor toeristen, die een rondje rijd door het centrum, en vertelt waar je bent en wat je om je heen ziet (ook gratis dus).
De dag daarna zijn we weer met de circle tram geweest, en nu zijn we uitgestapt bij Queen Victoria’s market, echt een enorm grote markt, met ook allemaal vlees, vis en allemaal lekkere delicatessen.

Na de markt zijn we weer in ons campertje gestapt en zijn we in een uurtje naar een camping in Geelong gereden, een kustplaatsje ten zuiden van Melbourne en tevens het begin van de Great Ocean Road!

Dit deel vertellen we in onze volgende update, we doen ons best om die weer over een weekje te uploaden!
Ook foto’s bij dit verslag volgen hopelijk snel!

Heel veel liefs, Ivar en Natas

• 27 Maart 2015 - 08:03

Mijntje:

Wat geweldig om te lezen!
    Herkenbaar én ook nieuw.
    Wat een heerlijk avontuur beleven jullie toch.
    Geniet van de prachtige uitzichten bij de 'Great Ocean Road'

• 27 Maart 2015 - 09:32

Andre:

Ahah mooi om te lezen dat Ivar het geweldig vind om kampvuurtje te maken

• 27 Maart 2015 - 18:39

Anja:

wat een leuk verhaal om te lezen! Heerlijk genieten zeg en wat handig zo' n klein campertje!

• 28 Maart 2015 - 06:47

Jaco:

Wat een gave reis maken jullie zeg! En natuurlijk heel veel herkenning in jullie avontuur DownUnder! Geniet van jullie roadtrip en ik kijk uit naar jullie volgende update!

• 28 Maart 2015 - 10:50

Bert Huisman:

Supergaaf!! Blijf genieten.!

• 28 Maart 2015 - 14:47

Tante Nel:

Leuk weer iets van jullie te horen.
    Wat een ervaringen allemaal. Jullie zien ontzettend veel.
    Jullie reis verloopt naar wens, begrijp ik.
    Geniet nog maar volop samen van jullie nieuwe indrukken.
    Hé Natas, wat goed dat je gereden hebt.
    Knuffels en lieve groeten van Tante Nel.

• 29 Maart 2015 - 15:35

Els Vaan De Kamp:

Hoi Natasja en Ivar,

Wat een belevenissen, heel veel plezier nog en bedankt dat we mogen meegenieten!