18 juni: De Cook Eilanden en deel 1 USA - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu 18 juni: De Cook Eilanden en deel 1 USA - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu

18 juni: De Cook Eilanden en deel 1 USA

Door: Natasha

Blijf op de hoogte en volg Natasha

18 Juni 2015 | Verenigde Staten, Bryce Canyon

Hallo allemaal,

Dit is alweer onze één na laatste blog, over twee weken, op woensdag 1 juli om 17.00 landen we weer op Nederlandse bodem…
Ondertussen zijn we alweer bijna twee weken in de USA en hebben we daarvoor heerlijk gerelaxt op de Cook Eilanden. Nu eerst een update wat we de afgelopen maand allemaal gedaan hebben!

Dinsdag 26 mei kwamen we aan op het grootste eiland van de eilandgroep de Cook Eilanden: Rarotonga. En wat een overgang vanaf de koude winter in Nieuw Zeeland zeg, hier was het lekker 27 graden! Nadat we inkopen hadden gedaan bij de Duty Free winkel, onze bagage gevonden (gelukkig was dat goed gegaan met een overstap) en naar het hostel gegaan. In die Duty Free winkel hadden we overigens, bleek later, echt een goede deal. Ivar heeft hier een hele slof sigaretten voor 30 dollar gekocht en een paar dagen later kwamen we erachter dat op het eiland zelf diezelfde sigaretten te koop waren voor 30 dollar (22 euro) per pakje!!

We hadden een erg leuk hostel op Rarotonga, direct aan het strand en ook nog met een klein zwembadje. Het eiland zelf is super mooi, echt een tropisch eiland met palmbomen, een blauwe warme zee en witte stranden. Het is niet zo heel groot, er is maar één weg die rondom het hele eiland loopt. Het openbaar vervoer is dan ook niet heel moeilijk, de bussen gaan in klokwijs of anti-klokwijs richting haha.

We zijn in totaal anderhalve week op het eiland geweest, en eigenlijk hebben we heel weinig gedaan, behalve op het strand en bij het zwembad liggen! En dat was ook precies de bedoeling van deze tussenstop, even relaxen en helemaal niks doen. Want dat reizen is best vermoeiend hoor ;)
We zijn ook nog een paar keer uit eten geweest, wat bijna net zo duur was als zelf koken, aangezien de prijzen in de supermarkt absurd hoog zijn. Tien dollar voor twee flessen Fanta, negen dollar voor een fles ketchup en ga zo maar door… Dus we hebben lekker een aantal keer bij het restaurant vlakbij ons hostel gegeten, heerlijk dineren op het strand.

Maar naast dat we lekker gerelaxt hebben en bijna niks uitgevoerd hebben, hebben we toch nog veel leuke en grappige dingen meegemaakt, zoals een avondje stappen met mensen uit ons hostel waarbij de locals ons gingen leren om vanuit onze heupen te dansen, klopjachten op kakkerlakken in onze kamer, een mini tsunami die alles mee nam wat op het strand lag inclusief een tas van een ander meisje uit ons hostel met een laptop, mobiel, camera, e-reader en ipod erin (gelukkig waren wij nog net niet op het strand), tonijn gegeten die twee uurtjes daarvoor nog in de zee zwom en vele mooie zonsondergangen gezien vanaf het strand.

We hebben echt genoten deze anderhalve week, het is hier net een paradijs en iedereen is in de vakantiestemming. Het was ook bijna elke dag mooi weer en zonnig, dus we zijn lekker bruin geworden!

Zaterdag 6 juni vlogen we van Rarotonga naar Los Angeles. Dit was een lange vlucht van bijna tien uur, maar het was wel een nachtvlucht, dus we hebben wel een beetje geslapen.
Eenmaal aangekomen in LA moesten we eerst langs de paspoort controle, toen de bagage ophalen en daarna nog langs de border security. Dit duurt normaal vele uren, maar nu ging het redelijk snel doordat ik m’n krukken mee had. Eigenlijk heb ik ze al niet meer nodig, maar als ik ze laat inchecken met de bagage kost het extra geld, dus daarom neem ik ze maar mee in het vliegtuig. Dat kwam in dit geval wel goed uit, want bij allebei de controle punten mochten we via ‘special assistance’, wat twee hele lange rijen scheelde…

We hebben drie nachten in een hostel in LA geslapen. Ons hostel lag vlakbij het centrum, met een erg lekker ontbijt, inclusief scrambled eggs, bacon en warme wafels met slagroom, aardbeien en chocola, mmm. Het eten hier in Amerika is heerlijk, goedkoop en de porties zijn enorm. Ook in de supermarkt kun je alleen maar hele grote verpakkingen kopen, we moeten elke keer als we vlees willen eten heel lang zoeken naar een stukje voor ongeveer twee personen, bijna alles gaat hier vanaf een kilo…
De tweede dag dat we in LA waren, zijn we naar Hollywood geweest. Daar hebben we eerst een stuk van de Walk of Fame gelopen en daarna hebben we een tour met een busje gedaan. We zijn via de Rodeo Drive en Sunset Boulevard naar Beverly Hills gereden, waar we enorme huizen hebben gezien van veel celeberty’s, van onder andere Miley Cyrus, Bruno Mars, Katy Perry, Johnny Depp, Justin Timberlake en Michael Jackson. Erg leuk om te zien.

De dag daarna was ik jarig en zijn we naar Venice beach gegaan. Vanaf daar hebben we een paar kilometer gelopen over de boulevard helemaal naar de Santa Monica pier. Halverwege hebben we nog lekker geluncht voor mijn verjaardag. Een heerlijke mega hamburger, ja dat Amerika bevalt ons wel! Het enige nadeel hier is dat alle maten anders zijn dan in Nederland: de maand wordt hier voor de datum geschreven (vandaag 06/18/15), miles in plaats van kilometer, gewicht in lb, benzine in gallon in plaats van liter en temperatuur in Fahrenheit. Daar kunnen we nog niet echt aan wennen.

Woensdag 10 juni mochten we onze camper ophalen. We hebben een enorme bus, die gloednieuw is, nog nooit eerder gebruikt. Hij is heel groot, maar we hebben dus wel lekker veel ruimte en een mooi keukentje erin, met koelkast die het altijd blijft doen, hij heeft dus geen stroom nodig. Hoe dat kan, dat snapten wij ook niet, en we hebben er een paar dagen onze koppen over gebroken, en toen kwamen we er pas achter dat er een zonnepaneeltje op het dak ligt! Ook de beschildering is heel mooi, als een soort Western dorpje. Die Amerikanen zelf vinden ‘m ook geweldig, we hebben er al veel reacties op gehad en veel mensen willen even snel kijken hoe die camper er nou van binnen uit ziet.

Toen we een uurtje aan het rijden waren, moesten we eerst maar eens gaan tanken. Wij hadden een hele handige app gevonden, die de goedkoopste benzineprijzen in de omgeving laat zien. Heel handig, tenzij die app je naar een US Navy Basis stuurt…. Dus wij staan daar voor dat beveiligingshokje, en vragen: Is hier misschien ook een benzinestation? Dat was er wel, maar alleen voor mensen uit het leger. Dus wij dachten, oeps foutje, we draaien gewoon om. Maar dat ging zomaar niet, we mochten niet zo weg rijden, de politie moest erbij komen! Uiteindelijk was er niks aan de hand, de politie kwam alleen om ons allemaal vragen te stellen: wat deden we daar, waar kwamen we vandaan, hoelang zouden we in Amerika blijven… En om al onze gegevens op te schrijven en ons weer naar buiten te begeleiden. Maar toch waren we ‘m wel even aan het stressen! De politie die erbij werd geroepen met die serieuze blikken en knipperende alarmlichten… Lekker overdreven Amerikaans dus. Maar goed, het is een leuk verhaal, alleen toen was het wel even eng.
Snel daarna hadden we een tankstation gevonden waar we wél mochten tanken en vanaf LA zijn we langs de kust naar het noorden gereden, richting San Francisco.

We hebben hele lange stukken langs de kustlijn gereden, met hoge kliffen en veel mooie uitzichten. Helaas was het vaak erg mistig, wat heel vaak voorkomt in juni (summer fog), waardoor het zicht helaas wel wat slechter werd.

Afgelopen zondag naar San Francisco geweest. Eerst zijn we naar een strand, iets buiten de stad gereden, waarvandaan je een mooi uitzicht had over de Golden Gate Bridge. Daarna wilden we graag de auto parkeren, ergens in de stad, zodat we lekker door de stad konden lopen. Maar dat ging zo makkelijk niet…. Ten eerste was het mega druk in de stad, dus alle parkeerplaatsen op straat waren al vol. Toen gingen we het proberen bij parkeergarages, maar helaas is onze bus een beetje hoog, en waren de parkeergarages allemaal niet hoger dan twee meter! We hebben het denk ik wel bij tien garages geprobeerd, maar toen hield het op… Maar doordat we een paar uur door de stad hebben gereden, op zoek naar een parkeerplek, hebben we wel heel veel van de stad gezien en zijn we eigenlijk overal geweest waar we heen wilden haha, dus dat scheelt.
Maar we vonden San Francisco een hele mooie stad! Veel mooie gebouwen en ook de woonwijken zijn heel leuk, met leuke gekleurde huisjes en de hoogteverschillen in de straten. Veel mooier en overzichtelijker dan LA!
Na een korte stop bij de Mac, want die is echt spotgoedkoop hier: vier burgers voor $4, zijn we teruggereden naar camping, waar we ’s avonds lekker een kampvuurtje hebben gemaakt. Al is een kampvuurtje maken hier niet echt moeilijk, want het hout is hier zo droog! Ivar had net een klein stapeltje gemaakt van wat kleine houtjes en bladeren, op wat oude kolen van de mensen die voor ons op die campingplek stonden, en opeens waait het vanzelf aan, zonder het aan te steken!

Maandag zijn we richting het Yosemity National Park gereden, wat in het oosten van California ligt. Dit was een hele mooie weg, slingerend omhoog de bergen in, met hele mooie uitzichten, een goed voorproefje van het park zelf! Hier heb ik ook voor het eerst een stuk in onze grote bak gereden, wat best wel goed ging! Met een automaat en cruise control wordt het ook wel heel erg makkelijk, dan hoef je alleen nog maar te sturen haha.
In de middag al vroeg een plekje op de camping veroverd, en daarna zijn we nog even het park ingegaan. Dankzij een National park pasje wat een jaar geldig is kunnen we gratis, onbeperkt alle parken in, wat een hele hoop geld scheelt!! (Bedankt Lotte :) )
Die dag zijn we naar een gedeelte van het park gereden waar een aantal, enorme sequoia bomen bij elkaar staan. Daar hadden we er ook al een paar van gezien in Nieuw-Zeeland, maar deze waren nog hoger, wel 100 meter en 3000 jaar oud, wauw! Op de terugweg naar de parkeerplaats ook nog een wilde beer gezien! Gelukkig wel een paar honderd meter verderop, en we hebben ‘m ook goed op de foto gekregen, mede dankzij de goede lens op de camera en Ivar’s vaste hand. Mij lukte het namelijk niet zo goed, elke keer als ik klikte, had ik een boom tientallen meters verderop op de foto….

De volgende dag zijn we naar Yosemity Valley gereden, waar we de auto hebben geparkeerd en gebruik hebben gemaakt van de gratis shuttle bus, om langs alle bezienswaardigheden te gaan.
Eerst zijn we naar de lower en upper Yosemity Falls gegaan. Na een korte wandeling konden we deze watervallen bewonderen, die samen 740 meter lang zijn, wat het een van de langste watervallen ter wereld maakt. Daarna nog naar Mirror Lake gelopen, waarvandaan we hele mooie uitzichten hadden over de enorme rotsblokken.
Aan het einde van de dag zijn we met de auto naar Glacier Point gereden, een uitkijkpunt wat 1000 meter hoger ligt dan de valley, en waarvandaan je echt een heel mooi uitzicht had over het hele park en over de valley zelf.

Woensdag zijn we via de Tioga pass, wat ook nog tot het Yosemity National Park behoort, verder richting het oosten gereden, Nevada in. Eerst even goed ontbeten met een breakfast burrito, wat hier heel veel gegeten wordt. Dit is een burrito volgestopt met ei, bacon en gebakken aardappel.
In Nevada begon de woestijn, het wat was het hier droog en warm zeg, wel 40 graden! Maar wel een hele mooie route, erg rustig en uitgestrekt, het leek wel een beetje op de Outback van Australië.
Ook vandaag hebben we nog heel lang door de woestijn gereden, en nu zijn we aangekomen in Utah, bij het Zion National Park.

De komende dagen zullen we hier in het Zion National Park blijven, en daarna rijden we door naar Bryce Canyon, de Grand Canyon en ten slotte Las Vegas! Daar hopen we natuurlijk al ons geld wat we deze reis hebben uitgegeven terug te verdienen! Dan zien jullie ons voorlopig nog niet terug hoor haha! Maar als dat niet gebeurd, zijn we over twee weken weer terug in Nederland…

Tot de volgende, en tevens laatste, blog! (De foto’s volgen later.)

Liefs Ivar en Natas

• 23 Juni 2015 - 08:54

Janneke:

Hallo enthousiaste lieverds
    Heerlijk weer uitgebreid over jullie te lezen!
    Blijf dit laatste stuk ook nog vreselijk genieten en .....
    Tot 1 juli, we lijken er naar uit
    Liefs Jan en Janneke

• 23 Juni 2015 - 11:40

Ria:

Wat maken jullie toch veel mee! Dat zal wel afkicken worden over 2 weken!
    Maar deze belevenissen pakt niemand jullie meer af, dat blijft nagenieten!
    Geniet er nog maar even van en een goede reis terug!
    Liefs Ad en Ria

• 23 Juni 2015 - 17:30

Tante Nelly:

Hai lieverds,
    Wat een uitgebreid verhaal weer. Wat zien jullie toch ontzettend veel en
    wat maken jullie een hoop mee. Het blijft soms lachen met jullie.
    Dat saaie leventje hier zal straks wel niet meevallen.
    Maar jullie zien wel de familie weer terug.
    Geniet nog volop de komende veertien dagen en een hele goeie terugreis.
    Liefs van Tante Nelly.

• 24 Juni 2015 - 21:55

Opa Dick Bosma:

whauw kids wat een mooi verslag weer. fabelachtig en ongelovelijk dat jullie dit allemaal mee mochten maken en zien en fotograferen, ben benieuwd naar de foto`s alhoewel ik van jullie californië verslag
    reminicenties kreeg en herinneringen herleefden; super hoor. geniet nog van de week die voor jullie
    ligt en dan weer terug naar ons landje. lieve groet van opa-dick

• 25 Juni 2015 - 06:43

Mieke:

Hoi Ivar en Natas,
    Wat maken jullie toch veel mee, leuk om te lezen.
    Geniet van deze laatste week.
    Lieve groeten.
    Giel & Mieke.