Bangkok en Ayutthaya! - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu Bangkok en Ayutthaya! - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu

Bangkok en Ayutthaya!

Door: Natasha

Blijf op de hoogte en volg Natasha

08 Februari 2015 | Thailand, Ayutthaya

Lieve allemaal,

Ons eerste berichtje vanuit Thailand!! Het gaat hier allemaal heel goed, we hebben het super erg naar ons zin! Vooral het warme weertje is heerlijk, het is hier elke dag boven de 32 graden, we hebben nog geen wolkje gezien en zelfs ’s avonds wordt het niet onder de 28 graden…

Maandag was het dan zover: we vertrokken naar Bangkok! Na een toch wel moeilijk momentje op Schiphol begonnen we aan onze eerste, elf uur durende vliegreis. Het viel mij heel erg mee (mede dankzij een slaappil), maar Ivar sliep helaas niet zo goed…
Op het vliegveld in Bangkok aangekomen, was het inmiddels zeven uur ’s ochtends en werden we opgehaald door een chauffeur die ons naar het hostel bracht. En pfoe, wat was het gelijk al warm en chaotisch! Op de snelweg keken we onze ogen uit, want acht mensen of meer, die los achterin een pick-up truck lagen was een heel normaal beeld.

De eerste dag hebben we een beetje de buurt van het hostel verkend (en verdwaald natuurlijk) en ons laten rondrijden in een tuktuk. Pas dagen later kwamen we erachter dat we vreselijk zijn afgezet, want die chauffeur zou ons wel even in een leuke buurt afzetten, voor 30 baht (ong. 1 euro). Hij wees ook aan op de kaart van waar naar waar we zouden rijden. Na ruim een kwartier rijden kwamen we aan bij een fashion winkel. Twee dagen later liepen we hier weer toevallig langs en toen bleek pas dat die winkel maar 300 meter van ons hostel af lag en dat die man een rondje met ons had gereden…

Op woensdag hebben we een fietstocht door Bangkok gemaakt, samen met nog twee Nederlandse meisjes (Quinta en Noortje) die we al kenden uit Nederland en die hier toevallig ook in Thailand zijn. De eerste dagen hebben we veel met z’n vieren gedaan. De fietstocht was super leuk om te doen, we waren als enige met z’n vieren dus we hadden een privé gids: Tom. De fietstocht ging eerst dwars door de stad (dat is toch wel wat moeilijker dan door Amsterdam fietsen, zeker omdat ze hier links rijden), daarna door een wat armer gedeelte van de stad, toen staken we met een boot de rivier over en waren we gelijk in de jungle! Daar hebben we ook een paar uurtjes rondgefietst, op een betonnen verhoogd pad van ong. 1 meter breed…. Dat was toch wel een beetje eng, zeker als je net zoals mij en Quinta nogal panisch bent over alles wat vliegt en spinnen die uit bomen kunnen vallen op je hoofd…. (een verhaal die de gids nooit aan ons had moeten vertellen voor we gingen….)

Nadat we, zoals het hoort hier in Bangkok, op straat hadden gegeten, zijn we een avondje uit geweest! Tom, onze tour guide nam ons mee naar een club met een rooftop bar, waar je een prachtig uitzicht had over de hele stad. Het was een super leuke avond, mede dankzij de gratis fles wodka die we bij binnenkomst kregen :)

Donderdag was ons laatste dagje Bangkok. We hebben toen een sightseeing dagje gedaan, wat tempels bekeken en over marktjes gelopen. Bangkok is een erg moeilijke stad wat betreft openbaar vervoer. De stad heeft een skytrain en een metro, maar die hebben in totaal maar vier lijnen, dus die brengen je maar in een heel beperkt deel van de stad. Daarnaast kun je ook nog een soort veerboot nemen, maar voor de rest ben je afhankelijk van tuktuk’s en taxi’s. Dat is best lastig omdat die chauffeurs ons buitenlanders vreselijk afzetten. Ze kunnen vaak slecht Engels en je moet goed opletten of ze wel de goede kant oprijden, want ze proberen heel erg om te rijden, zodat de geldmeter maar oploopt..
Ons laatste avondje zijn we naar de skybar geweest (de bar van de film ‘the hangover’), een bar die ligt op de 64e verdieping!! Wat een uitzicht zeg, super gaaf. Sommige van ons hadden alleen wel een beetje last van hoogtevrees…

Vrijdag hebben we afscheid genomen van Noortje en Quinta en zijn we vertrokken uit Bangkok: op naar Ayutthaya!!
Ayutthaya is een plaatsje ongeveer tachtig kilometer boven Bangkok en staat bekend om al z’n tempels en ruïnes. Onze eerste indruk was gelijk al heel positief, Ayutthaya is een heel mooi plaatsje, het is een stuk overzichtelijker en het is minder chaotisch op straat als Bangkok.

Gisteren hebben we het historisch park van Ayutthaya bezocht, hier staan tientallen ruïnes van tempels. De rest van de dag hebben we ook nog door het oude stadscentrum gelopen en nog wat tempels bekeken. Ook hebben we hier in Ayutthaya een tentje gevonden die lekkere betaalbare hamburgers heeft! Daar zijn we wel blij mee, want we vinden allebei het eten hier wel lekker, maar het is een beetje eentonig. Die Thaise mensen eten drie keer per dag rijst en daar hebben wij wat meer moeite mee haha. Maar het is daardoor wel lastig om hier in Thailand iets te vinden waar ze een ‘normaal’ ontbijt serveren of een sandwich als lunch. Vaak eten we dus wel rijst als lunch en avondeten, dus die hamburger was wel even heel erg lekker :)
Ook heb ik bijna de hele dag door honger, dat komt doordat de maaltijden allemaal zo licht verteerbaar zijn en de porties zo klein. De grootste zak chips die je hier bijvoorbeeld in de supermarkt kunt kopen bevat maar 75 gram (dat is net iets groter dan het kleinste zakje bij ons). Maar verder is het eten hier heel lekker, al is het af en toe zo pittig dat de tranen in onze ogen springen…

Vandaag hebben we een fiets gehuurd (voor maar één euro per dag), want gisteren hadden we wel erg veel gelopen. Vandaag hebben we de tempels en ruïnes bezocht die iets verder uit het centrum liggen. In één van die tempels stond de grootste Buddha van Thailand, bijna twintig meter hoog! Heel indrukwekkend. Ook zijn we nog op een floating market geweest.

Morgen is ons laatste dagje in Ayutthaya en om 23.00 uur in de avond nemen we nachttrein naar Chiang Mai!

Liefs, Ivar en Natas

• 08 Februari 2015 - 15:14

Mieke:

Super leuk om jullie verslag te lezen. Lieve groeten van ons allemaal.
    xxxxx

• 08 Februari 2015 - 15:41

Jan En Janneke:

Zo dat is al een heel verhaal en dat in een kleine week! Leuk hoor!
    Blijf genieten, groeten en heel veel liefs Jan en Janneke

• 08 Februari 2015 - 15:51

Ellen:

Lieve Ivar en Natas,

Wat een indrukken al he, in amper 1 week.
    Geweldig dat jullie dit doen, geniet van ieder moment en wij genieten een beetje mee ;)
    Big hug van Gerard Ellen Maxime
    xxxx

• 08 Februari 2015 - 15:53

Tante Nel:

Wat geweldig dat we zo een beetje mee kunnen genieten van jullie reis.
    Ik ben jaloers op het mooie weer daar. Geniet ervan jongens. Veel plezier.
    Lieve groeten voor jullie samen van Tante Nel.

• 08 Februari 2015 - 17:30

Milou:

Wouw Natas wat hebben jullie al veel gezien en gedaan! Eng he in een tuktuk door het drukke verkeer van Bankok! Hoe zijn jullie hostels? Nog geen ongewenste beestjes ontdekt? Super leuk dat je ons hier zo op de hoogte houdt! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Veel plezier en dikke kus! Milou

• 08 Februari 2015 - 18:25

Bea:

Wat een super eerste indruk al.... genieten zelfs alleen het lezen!

• 08 Februari 2015 - 20:29

Jantine:

Hi, geweldig om zo met jullie mee te reizen op deze manier, leuk geschreven !!

• 09 Februari 2015 - 13:35

Ad En Ria:

Wat leuk om jullie verslag te lezen, vooral omdat het ons zo bekend voor komt!
    Wij hebben ook op diezelfde betonnen fietspaden gefietst in de jungle, van het uitzicht bij nacht op de 64e verdieping genoten, in Ayuttaya de ruines en tempels bekeken en naar de drijvende markt geweest.
    Wat een beleving he, zo'n andere wereld! Een goede reis naar Chiang Mai gewenst en heel veel plezier!