Koh Tao, Koh Phi Phi en Koh Lanta - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu Koh Tao, Koh Phi Phi en Koh Lanta - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Natasha Bosma - WaarBenJij.nu

Koh Tao, Koh Phi Phi en Koh Lanta

Door: Natasha

Blijf op de hoogte en volg Natasha

27 Februari 2015 | Thailand, Krabi

Hallo allemaal,

Dit is alweer onze laatste week in Thailand, we zijn alweer bijna vier weken weg, de tijd gaat echt super snel! We hebben weer heel veel leuke dingen gedaan sinds onze laatste blog, dus tijd voor een update!

Vorige week donderdag kwamen we in de ochtend aan op Koh Tao, na bijna 48 uur reizen. We waren dus behoorlijk kapot, maar we zijn toch maar gelijk naar de duikschool gegaan om te vragen wanneer we konden beginnen met onze duikcursus. Daar zaten ze al op ons te wachten, er waren die dag daarvoor ook al Nederlanders gearriveerd en nu hadden we een leuke groep van zeven mensen, waarvan een jongen Duits was. We hadden voor deze groep twee duikinstructeurs: een Fransman en een Nederlander.
We begonnen dus gelijk na aankomst met onze cursus. In de ochtend hebben we eerst wat uitleg en theorie gekregen en na een korte lunchpauze was het dan eindelijk zover: onze eerste duik!

Eerst moesten we, zonder duikuitrusting, de zee in en een paar opdrachten doen. De eerste opdracht was twee rondjes om de boot zwemmen. En hup, daar gingen ik en Ivar met een mooie borstcrawl er snel vandoor, we haalden de anderen bijna in binnen een rondje. Daar stond de duikinstructeur wel even van te kijken!
Daarna onze duikuitrusting aangedaan, dat is wel even een gedoe, en super zwaar als je niet in het water ligt. Na de buddy check mochten we dan eindelijk het water in. Eerst gingen we in ondiep water oefenen met ademen onder water. In het begin voelt dat wel even raar, maar eigenlijk ging het gelijk bij ons allebei al heel goed. De eerste duik zijn we tot ongeveer acht meter diep gegaan, en gelijk al heel veel koraal en mooie vissen gezien!

De volgende dag hadden we in de ochtend eerst theorie en ’s middags hebben we twee duiken gedaan. Tijdens de eerste duik hebben we alleen maar vaardigheden geoefend, die je allemaal moet kunnen om je PADI te halen, zoals masker vol laten lopen met water, een stuk zwemmen zonder masker, oefenen met alternatieve luchtvoorziening van je buddy etc. De tweede duik weer wat dieper gegaan, tot ongeveer 12 meter.

De derde en laatste dag van onze duikcursus moesten we al vroeg opstaan, want om half acht in de ochtend gingen we al duiken. De eerste duik was heel gaaf om te doen, maar ook wel een beetje spannend, want er gingen een aantal dingen mis in ons duikgroepje, maar gelukkig niet bij mij en Ivar. We waren aan het duiken op achttien meter diep, bij een wrak, waar het echt super druk was met duikers. Er zaten ook heel veel duikers onder ons, op dertig meter diep, die allemaal bellen naar boven bliezen, dus er was heel slecht zicht. Op een gegeven moment moesten we weer met de hele groep naar de oppervlakte, dus de instructeurs zwommen naar het touw toe waarmee we naar boven zouden gaan, en toen we daar aan dat touw hingen, waren we opeens nog maar met vijf en waren er twee mensen uit onze groep weg. Later bleek, dat die ons opeens niet meer konden vinden door het slechte zicht, dus die zijn op eigen houtje naar boven gegaan. Eén instructeur ging hen zoeken, en wij maar wachten aan dat touw, op achttien meter diep, en opeens was bij twee anderen uit de groep het zuurstof op! Gelukkig had Ivar nog genoeg lucht over, dus een van die jongens is samen met hem omhoog gegaan, aan zijn tweede ademapparaat. Dus Ivar heeft nog iemands leven gered! :) Uiteindelijk zijn we allemaal veilig boven gekomen, en was er bij mij en Ivar eigenlijk niks aan de hand, maar het was toch wel even spannend.
Na een uurtje op de boot was het tijd voor onze laatste duik, nu ging alles helemaal goed. We vonden het echt super leuk om te doen allebei, en jammer dat het nu alweer zo snel voorbij was.
Die middag nog wat laatste theorie gedaan en toen was het tijd voor ons examen. Nou, zo’n makkelijk examen hebben we allebei nog nooit gehad. Vlak voor het examen had de instructeur nog wat vragen en antwoorden met ons doorgenomen en toen we eenmaal mochten beginnen liep hij gewoon weg en zei hij dat als we een vraag niet wisten, dat we gewoon mochten overleggen! Dus uiteindelijk hebben we met de hele groep samen alle vragen gemaakt.
Ivar en ik hadden allebei maar twee van de vijftig vragen fout, dus nu was het zeker: we hebben onze PADI gehaald!

Zondag en maandag zijn we nog op Koh Tao gebleven, even gerelaxt en niks gedaan. We waren behoorlijk kapot van die drie intensieve duik dagen.
Maandagavond vertrokken we naar Koh Phi Phi, wat aan de westkust van Thailand ligt. We moesten eerst met de nachtboot, vervolgens met de bus en nog een laatste stuk met de boot. Een hele reis dus, en vooral de nachtboot was niet echt een pretje. Er waren op die boot twee dekken waar gewoon allemaal matrasjes tegen elkaar aan op de grond lagen, van vijftig centimeter breed. Lekker knus dus. Maar het ergste was dat er allemaal kakkerlakken over die bedden liepen!! Heb dus geen oog dicht gedaan.

Maar Koh Phi Phi is prachtig! Echt helderblauw water, witte stranden en grote rotspartijen in het water. Maar we zijn hier natuurlijk naar toe gekomen voor de beruchte en beroemde beach party’s!
En gaaf, dat was het zeker! Je ziet overal op het strand vuurshows, heerlijke kussens waar je op kan chillen en gekke dingen zoals limbodansen, touwtje springen, een klimmuur etc. En de goedkope buckets vol met sterke drank natuurlijk, waar je heel erg dronken van wordt…. :)
We zijn maar twee nachtjes op Koh Phi Phi gebleven, omdat vooral de feestjes heel erg leuk zijn en na twee nachten heb je dat ook wel gehad, en ook omdat het een heel duur eiland is.

Gisteren zijn we naar Koh Lanta gegaan, een eiland wat naast Koh Phi Phi ligt en wat maar anderhalf uur varen is. Dit is een heerlijk rustig eiland, met ook helderblauwe zee en mooie stranden. We hebben een heel leuk hostel met een eigen rieten hutje, wat vlakbij de zee ligt. Hier blijven we vier nachtjes, nog even lekker relaxen, onze laatste dagen in Thailand!
Maandag vertrekken we vanaf hier naar Bangkok, waar we dinsdag ochtend vroeg naar Taipei vliegen. Daar blijven we drie dagen en dan vliegen we vrijdag naar Sydney!

Dus de volgende keer dat jullie iets van ons horen zitten we waarschijnlijk al in Australië! :)

Heel veel liefs,
Ivar en Natas

• 27 Februari 2015 - 17:57

Bert Huisman:

Tas en Ivar, het blijft gewoon supergaaf. Blijf genieten,!!

• 27 Februari 2015 - 18:50

Mieke:

Hoi .
    Super leuk om jullie verslag te lezen.
    Wij kijken al uit naar het volgende vetdlag.
    Lieve groeten Gidion en Mieke.

• 27 Februari 2015 - 21:12

Ad En Ria:

Wat een avontuur! Hartstikke leuk om de foto's te bekijken en jullie belevenissen te lezen!
    Gefeliciteerd met jullie duikbrevet en een goede reis de komende dagen!
    Op naar Sydney!
    Liefs Ad en Ria

• 28 Februari 2015 - 10:50

Gerard Ellen En Maxime:

Goedemorgen/middag of avond Ivar en Natasja, ja als je rondzwerft over de wereld kunnen wij niet meer bijhouden welk deel van de dag het is. Ik lees net uit jullie verslag dat "3 op reis" er een concurrent bij heeft. Klinkt allemaal heel goed,succes met de trip richting "down under" ik hoop dat jullie vliegen ipv met een bootje vol kakkerlakken. Zie jullie nieuwe verslag graag tegemoet leuk om het te lezen.
    groetjes uit hoofddorp van ons drieën

• 06 Maart 2015 - 12:03

Dick Bosma:

hoi kids, wat was het wwer genieten voor jullie. whauw!
    ik hoop wel dat deze reactie over komt, want ik heb het
    eerder al een paar keer geprobeerd, maar kreeg de tekst
    niet verstuurd. vandaag zijn jullie al onderweg naar Australië
    goeie reis en daar ook veel plezier en succes.liefs opadick